I takt med at vi danskere rejser mere og mere ud i verden på egen hånd – altså udenom de traditionelle charterselskaber, så oplever flere også at blive ramt af ubelejlige flyforsinkelser. Mens man for år tilbage bare irriterede sig over det, har mange danskere nu om dage fået øjnene op for, at det faktisk er muligt at få kompensation ved flyforsinkelser. Det kræver dog, at man sætter sig lidt ind i reglerne på området og ved hvor man skal søge hjælp. Det guider vi dig til i nedenstående, hvor du både kan læse om hvornår man er berettiget til erstatning og hvordan man bærer sig ad med at få det.

Her er reglerne når dit fly er forsinket

De gældende regler på området blev vedtaget af EU parlamentet i 2004.  Helt grundlæggende er der 4 faktorer der i de fleste tilfælde ved at udløse en kompensation:

  1. Flyet er aflyst
  2. Flyet er forsinket (mere end 2 timer)
  3. Flyet er blevet omdirigeret til en anden lufthavn
  4. Flyet er overbooket

Hvis flyselskabet har meddelt en aflysning mere end 7 dage før afgang, så har du som udgangspunkt ikke ret til kompensation. Derudover er der en række såkaldte særlige omstændigheder, hvor retten til kompensation typisk falder bort. Det gælder: Naturkatastrofer, strejke, terrortrusler og uvejr.

Beløbsmæssigt hedder taksterne for erstatning som tommelfingerregel følgende:

250 Euro – hvis flyet er over 2 timer forsinket på en flyvning på 1.500 km. eller under.

400 Euro – hvis flyet er over 3 timer forsinket på en flyvning på 1.500-3.500 km. eller inden for EU

600 Euro – hvis flyet er over 4 timer forsinket på en flyvning på over 3.500 km. uden for EU.

Derudover har man også ret til måltider, forfriskninger, telefonopkald og eventuel overnatning, hvis der er nødvendigt.

Hvor kan du få hjælp til at få kompensation?

Først og fremmest skal du sørge for at gemme alle former for dokumentation fra rejsen. Det gælder boardingkort, bookingbekræftelse, eventuelle emails fra flyselskabet, kvitteringer fra måltider osv. Jo mere du kan dokumentere, dets bedre en sag har du. Hvis du selv har sat dig godt ind i reglerne og procedurene på området, så kan du sagtens selv på egen hånd sende din klage ind til flyselskabet. Er du derimod usikker på hvordan du bærer dig ad, eller orker du ganske enkelt ikke at bruge tiden på det, så findes der en håndfuld forskellige såkaldte ”no cure, no pay” virksomheder, der kan hjælpe dig.

Typisk fungerer det i praktisk sådan, at du henvender dig til virksomheden. Her sidder en række jurister klar til at vurdere din sag. Hvis de mener, at du har ret til kompensation, så tager de sagen ind og fører den for dig. Som betaling tager de så en bid af kompensation, typisk svarende til 25% af beløbet. De får altså med andre ord kun betaling, hvis du får betaling.


Artiklen er udtryk for skribentens holdninger og indeholder ikke redaktionelt indhold