x1dd

Det er mens vi sover, at vi bearbejder hele dagens hændelser og kan forberede os på den kommende dag. Det er nu, at kroppen og sindet slapper af, så vi kan vågne og være klar til flere oplevelser. Hvis vores søvn er dårlig, påvirker det os på mange måder negativt.

Det er derfor enormt vigtigt, at vi får en god søvn. 

Sovende pige

Hvad er søvn?

Søvn er ikke bare en slags pause-, eller stop-knap. Nej, faktisk arbejder kroppen næsten hårdere i løbet af natten end om dagen. Informationer skal sætte sig fast på nethinden, oplevelser skal bearbejdes, celler skal fornyes og immunsystemet skal både styrkes samt nedkæmpe bakterier og vira. Søvn foregår i bestemte rytmer, som reguleres af hormoner. Mennesker med søvnproblemer (som for eksempel insomni eller parasomni) har en forstyrret søvnrytme. Der findes fire forskellige søvnfaser, der har hver sine specifikke kendetegn. I den ene af dem drømmer man. 

Dine omgivelser kan påvirke din søvn

Mens der er mange ting, som man selv kan justere for at forbedre sin søvn (f.eks. alkohol, rygning og kost), er der også nogle faktorer, som man ikke har kontrol over. At bo i en storby kan for eksempel medføre nattelarm, der kan få dig til at ligge vågen. Også ting som lys udefra gaden, en ubehagelig temperatur eller en snorkende partner kan være frustrerende. Desuden kan ens husdyr, som for eksempel en hund i løbetid eller en gravid kat, larme. Situationer som disse er svære at gøre noget ved, men det hjælper altid at dele sine frustrationer med andre. Naboer, partnere, samboer, venner eller familie kan nemlig støtte dig i din søgen efter god søvn. 

Sovende mand

Sådan kan du forbedre din søvn

Hvis du har søvnproblemer, så prøv at skrue ned for især dit alkoholforbrug. Alkohol har nemlig den virkning, at du oftere vil vågne i løbet af natten og dermed forstyrres. Det er også vigtigt at finde ud af, hvor meget søvn, man har brug for. I gennemsnit siger man mellem 7-9 timer for almindelige mennesker, mens teenagere ofte har brug for lidt mere søvn. Nogle vil dog opleve en modsat effekt, når de sover for længe, og dermed blive mere søvnige. Så prøv at find det rette antal timer for netop dig, og stil efter at holde dig til denne søvnrytme, så din krop kan vænne sig til den. I denne forbindelse er det måske en god idé, at holde udkig efter en ny seng. Den rigtige seng eller madras kan nemlig forbedre og gøre underværker for din søvn.